Kehonhallinta

Toimiva selkä
-Spiraalistabilaatio (SPS)

Toimiva selkä -Spiraalistabilaatio on kehonhallintamenetelmä, jonka tavoitteena on liikkuessa hyvin tuettu, mutta vapaa selkäranka. Harjoitteilla aktivoidaan kehon spiraalimaiset lihasketjut, jolloin selkäranka pitenee, ja välilevyihin kohdistyva paine pienenee.  Keho vapautuu liikkumaan. Tavoite on parantaa kehonhallintaa jokapäiväisessä kävelyssä ja liikkumisessa, kuin myös erilaisissa urheilusuorituksissa.

Spiraalistabilaation harjoitteet aktivoivat helposti ryhtiä ylläpitävät syvät lihakset. Myös hartioiden ja lapaluiden asento, tuki ja toiminta paranee. Harjoitteet lisäävät nivelten liikkuvuutta kuin huomaamatta, kun oikeat lihasketjut alkavat toimimaan.

Spiraalistabilaatio -harjoittelussa käytetään metodiin erikoisesti suunniteltuja vastuskuminauhoja. Tukeva pikkumatto sekä sauvat ovat lisäksi tarpeen tietyissä harjoitteissa. Harjoitteet tehdään pääosin seisten, mutta harjoittelun alkuvaiheeseen ja/tai tuskallisista selkäkivuista kärsiville on runsaasti harjoitteita istuen suoritettaviksi.

Selän akuutissa kipuvaiheessa suosittelen yksityistunteja aloitukseen. Menetelmä sopii hyvin selän esim. nikamavälin ahtaumien ja välilevyn pullistumien kuntoutukseen. Samoin skolioosin kuntoutukseen.

Lue SPS-menetelmästä lisää täältä.

Lue lisää

VENYTÄ & VIRITÄ
– palaudu liikkumaan

Rentouttava ja palauttava kehonhuoltotunti, jossa venytetään lyhentyneitä ja kiristyneitä lihaksia ja viritetään ryhtiä tukevat lihakset toimimaan. Tunne levollinen energia kehossasi.

Venytä & viritä -aloita Starttipaketilla

-Varaa yksityistunti 75 min.
-Hinta 75€
-Saat yksilöllistä ohjausta
-Helppo liittyä mukaan viikkotuntiryhmiin
-Alennus ensimmäisestä harjoituskortista 25€

Venyttely perustuu lihasenergiatekniikoihin (MET)
Venyttelyssä käydään läpi eri lihasryhmät harjoitteilla, joissa lihasten aktiivisuus ja rentoutus vaihtelevat tavoitteen mukaan. Eri kehon kudokset, lihakset, jänteet ja lihaskalvot tarvitsevat erilaista ärsykettä rentoutuakseen ja joustaakseen.

Tunneilla käytetään apuvälineinä mm. palloja, venytys- ja kuminauhoja, pilatesrullia helpottamaan ja avustamaan liikkeissä.

Harjoitteissa ei pakoteta kehoa tiettyihin asentoihin, mutta säännöllisellä harjoittelulla huomaat, kuinka kehon asento muuttuu, liikkuminen helpottuu ja olo on mukavampi.

Lue lisää

Pilates

Pilates on Joseph Pilateksen 1920-luvulla kehittämä keskivartaloa vahvistava menetelmä.

Viretuulessa Pilates-tunneilla keskitytään tarkkaan tekemiseen perustason ja keskitason liikkeillä. Tavoitteena on selän hyvinvointi hyvällä lihastasapainolla.

Baby Pilates

Baby Pilates odottaville ja synnyttäneille äideille on äidin oma hetki kehosta huolehtimiseen. Samalla tunnilla voit käydä vielä viimeisten raskausviikkojen aikana ja hyvinkin pian synnytyksen jälkeen.


Odottava äiti saa tunnilla valmiuksia hengityksen hallintaan synnytyksen aikana sekä tuntuman lantionpohjan lihaksistoon. Tämä harjoittelu nopeuttaa myös palautumista synnytyksen jälkeen. Tunnilla ei tehdä liikkeitä vatsallaan, joten isokaan vatsa ei ole tiellä.
Synnytyksen jälkeen äiti saa hetken itselleen. Lantionpohjan lihaksisto palautuu synnytyksen rasituksista ja vatsa alkaa litistyä takaisin. Tunnilla venytellään ja vahvistetaan myös selkää ja hartioita.

Pienet vauvat (alle 10 kk) voi ottaa mukaan tunnille. Sali on rauhallisella paikalla, ja vauva voi nukkua vaunuissa, kunhan otat itkuhälyttimen mukaan. Pilateksesta ei tarvitse olla ennestään kokemusta. Tunnilla tehtävät liikkeet ovat helppoja, mutta tehokkaita. BabyPilates -kursseja järjestetään, kun kolme osallistujaa ilmoittautuu. Katso mahdolliset tulossa olevat kurssit. Järjestän myös tilauskursseja tarvittaessa. Kerää oma baby-ryhmä (3-8 osallistujaa) ja ota yhteyttä!

Lue lisää

Kävelytekniikka

Kävelytekniikka-kurssit järjestetään tilauskursseina 2-8 henkilölle. Ota yhteyttä!

Kävelytekniikka-kurssit perustuvat Modern Nordic Walking-menetelmään. Kurssilla käytetään kävelysauvoja apuvälineenä harjoitteissa.


Kävely on hyvä liikuntamuoto, jossa kehon tulisi käyttää spiraalimaisia lihasketjuja. Sauvakävelyn avulla hahmotat kehon asennon, vastukset ja voimat, joita keho tarvitsee liikkuakseen luonnollisesti myös ilman sauvoja.

Jos aiemmat tuloksesi sauvakävelystä oli lähinnä jännittyneet hartiat, niin pieni tekniikan tarkistus olisi paikallaan.

Sauvakävely on tehokas liikuntamuoto. Sauvojen kanssa energian kulutus voi olla yli 40% suurempi kuin ilman sauvoja.

Lue lisää